Anti-roest Pannenkoek

Het is weer de tijd van het jaar om met een rustig klein VFR vluchtje de vliegkunde te ontroesten. Vroeger vloog ik zo al naar Grimbergen, Midden-Zeeland en Ursel. Deze keer vlogen we naar Saint-Ghislain (EBSG), een klein vliegveldje ten oosten van Mons.

IMG_2279

De planning van RocketRoute gaf aan dat het slechts 23 minuten vliegen was met de Cessna 172 OO-WVS van de Royal Zoute Aviation Club, maar met taxitijden en zo mag je daar gerust nog 20 minuten bijtellen.

Toby, gezeten op drie kussens, kan nog altijd niet aan de rudderpedalen van deze Cessna, maar hij was wel al moedig genoeg om nu en dan de radio-oproep te doen. Deze keer mocht hij zelfs de take-off mee doen. Dat gaat al zeer goed!

Het weer was heel rustig. Na Kortrijk ten noorden van ons gelaten te hebben, namen we koers naar Chievres en vroegen we Brussels Information om op 3500 voet de controlezone van Brussel binnen te vliegen. Dit werd toegestaan, en we mochten op hun frequentie blijven.

Eens bij Saint-Ghislain voegen we ons in het circuit. Er was een formatievlucht van twee Slingsby Fireflys achter ons, en doordat ik wat te snel moest dalen naar deze korte smalle piste, deed ik een doorstart. Die twee Slingsby konden daarom nog een showke afsteken met een fly-by langs de toren. Mijn tweede landing was stukken beter.

IMG_2603 IMG_2602

De man op de grond die daar alles deed (incl radio), raadde ons aan om een pannenkoek te gaan eten in het Restaurant 09, iets wat Toby geen twee keer liet zeggen.

IMG_2280

Na de betaling van de landingsfee (een schappelijke 10 euro) bij de vriendelijke man van de radio, stegen we weer op richting Kortrijk. Ter hoogte van Bossuit deden we nog wat oefeningen teneinde de winterroest van mijn vliegkunde volledig te verwijderen: een stall, twee steile bochten, wat trage bochten en een oefening landen-zonder-motor (zonder daarbij ├ęcht in een veld te landen).

Voila: klaar voor vliegseizoen 2015 !

IMG_2599

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *